Tuesday, July 21, 2015

Pendidikan Sains: New Horizon Mission to Pluto - From Malaysians' View

Aku dah tak pasti nak mengamuk atau menangis tengok komen-komen ni semua, berkenaan dengan ekspedisi New Horizon ke Pluto. While some people went excited about Pluto's latest images, some just decided to say "INI SEMUA TIPU!". Ini hakikat sebenar orang Malaysia, especially Melayu. Semua dari Amerika, semuanya dia kata tipu. Konfiden pulak tu! Sampai nak makan Yusuf Taiyoob 5 lori pun belum tentu nak percaya, katanya. Ada pulak tu yang campur aduk hal GST & tol. FAHAM TAK INI HAL SAINS? Aku dah balas satu-dua komen kat situ sebab tak boleh tahan geramnya. Nampaknya aku yang belajar astronomi kat Amerika ni pun bakal jadi kaki putar belit.
Aku faham, tak semua orang ada ilmu sains angkasa untuk faham benda ni. Nak bertanya, tak ada masalah. Marilah sini, tanya. Kalau aku tak tahu, aku akan cakap aku tak tahu. Tapi aku takkan memandai-mandai macam ni. Tak malu ke, memperlekeh usaha orang lain padahal ilmu awak tu celah gigi je? Awak sendiri belajar jurusan lain, ilmu lain, kemudian bercakap tanpa pengetahuan & rujukan?
I've been living with people's bad opinions about astronomy. Katanya bidang ni tak ke mana, tak buat duit (baru tahu Allah bagi rezeki kat doktor & engineer je). Padahal Allah galakkan kita kaji alam dan ciptaanNya. Nampaknya keputusan aku untuk belajar bidang ni bukan keputusan yang salah. Sebab ramai lagi orang kat negara aku tak faham ilmu ni, membuta tuli macam ni. Sedih sangat. Sesekali selaklah surat khabar bahagian sains & teknologi, website pun ada, social media pun ada. Jangan sibuk hal artis je, compare anak Scha dengan anak Che Ta & tengok biceps Zul Ariffin je. Sibukkan diri kita dengan benda bermanfaat, please.





No comments:

Post a Comment