Wednesday, September 7, 2011

Mimpi Yang Tidak Membangunkan.

p/s: Ini cerita rekaan semata-mata. Gua tak nak masuk Melodi sebab fitnah pihak-pihak tertentu. Kesianlah gua kan, gua pun nak ada mimpi jugak.


* * * * *

Aku menguak pintu kaca kedai apek pendek itu, antara jari kelingking dan jari manis aku kepitkan sehelai resit hijau.

"Macam mana? Bila siap?" Zahiril Adzim menoleh pada aku yang tadinya dia asyik tengok Nissan Skyline yang berderum laju meninggalkan dia menelan asap saja. Siapa pun takkan tak terpanah hati kalau tengok kereta itu, termasuk aku.

"Esok siap, dia kata develop dengan scan sekali, lima belas ringgit. Terbang duit nasi ayam aku tiga hari," mengeluh aku sekejap. Kertas resit itu aku lipat empat, selit dalam poket seluar.

"Alaa, sekali sekala kan. Nak pergi mana lepas ni? Aku rasa apa-apa hal pun kita pergi minum dekat depan sana dulu," sambil menjuihkan bibir menunjuk ke hujung jalan. Ada warung belakang sana. Aku mula terbayang teh ais sejuk menyimbah tekak yang meronta-ronta kontang. Langsung aku berjalan bersama dia menyahut lambaian teh ais itu.

* * * * *

"Teh ais, milo tabur, siap bang," satu tangan gagah meletakkan dua gelas atas meja --- yang aku kira cukup mengghairahkan bila hari memang panas gedegang, dingin kondensasi itu sampai ke kulit muka.

"Terima kasih," aku toleh. "Eh, laaaaaaa. Kau kerja sini ke?" Zahiril Adzim juga terkedu, tekanan dalam straw yang menyedut milo tabur juga kekal dikawal mulutnya, supaya milo itu tidak kembali jatuh ke dalam gelas.

Beto Kusyairy cuma tersenyum, "Sambil-sambil je aku kerja ni, tambah duit sikit. Kau macam tak tahu aku suka Supersaver dengan Sharifah Amani tiap-tiap malam. Duit topup mencekik, bro. Aku habis kerja lagi 15 minit, tunggu aku? Lepas tu kita lepak, lama tak jumpa kau orang."

"Aku tak ke mana, ikut plan nak overnight dekat-dekat sini je. Esok pagi pergi kedai gambar dekat blok tu, lepas tu balik kampus lah. Malam ni free, sebab tu aku ajak dia ni. Apa ada tempat ni?" soalan aku mungkin akan membuahkan jawapan berupa sebuah jalan di belakang kedai atau jambatan lama --- sebab cuma di situ pilihan dia untuk berborak dan menghabiskan waktu.

"Jambatan dekat simpang tiga situ, dah tak lama kita tak pergi kan. Heheh, ada lagi nama kau orang dekat dinding simen tu, aku tengok semalam. Situ boleh?"

"Hmmm," Zahiril Adzim angguk sambil menyedut titisan-titisan terakhir milo tabur yang memberahikan itu.

Kami tunggu Beto Kusyairy yang masih ber-apron dan tak menang tangan melayan order awek-awek 'up' yang baru tiba di meja sebelah. Aku melabel 'up' berdasarkan pemerhatian perbualannya. Bieber, kondom, sleepover, manicure, Harrods dan apa lagi aku tak dengar. Apa kerja aku nak dengar sampai habis. Elok lagi aku berasmara dengan teh ais. Sambil-sambil aku mendengar Zahiril Adzim mengomel pasal wallet dia yang hilang minggu lepas, selang seli bunyi LRT mengambil tempat ke telinga aku.

Bahu aku ditepuk Beto Kusyairy, tanda kerja dia sudah habis untuk hari ini. Kerusi warung diseret ke belakang dan kami beredar. Zahiril Adzim sambung bebelannya yang aku klasifikasikan sebagai unnecessary, ini perangainya --- yang macam kalah perempuan. Tetapi dia tetap jantan di hati awek-awek di tempat kerjanya.

Dalam perjalanan, ada satu kondominium mewah belakang bukit, tinggi --- jauhnya ada dalam 3 kilometer. Situlah rumah Sharifah Amani, tunjuk Beto Kusyairy. Satu simpulan senyuman mengiringi pemberitahuannya pada aku. Rumah tak sampai 3 kilometer pun nak Supersaver ke? Siap kerja sambilan dekat warung --- what the hell, bisik aku.

* * * * *

Jambatan lama ini masih kukuh, kalau tak silap --- masa zaman ayah aku main guli lagi, jambatan ini dah ada. Mereka terus ke bawah jambatan, meraih redup dari bahang cahaya petang. Beto Kusyairy melabuhkan punggungnya ke lantai simen, diikuti Zahiril Adzim. Aku masih bercekak pinggang di tepi semak, melilau mata memandang langit yang jadi saksi berapa lama aku sudah tinggalkan jambatan ini.

"Kau tahu apa jadi lepas aku kena bantai dengan mak aku masa kita baru balik dari rumah Boy dulu tu? Habis semua collection guitar pick aku tu, mak aku tabur dalam sungai. Panas hati aku," aku nampak Zahiril Adzim tersengih, cuba menyingkap cerita-cerita lama kami, ada dalam 5-6 tahun lepas lah, aku rasa.

"Masa aku nampak mak kau tu, aku dah terus berterabur lari lintang-pukang dengan beg. Hehhh, mana taknya. Rumah Boy tu dekat JB sana. Berapa lama kita tiga kerja kumpul gaji sebab nak pergi jumpa Boy? 5 hari kita tak balik rumah. Serius gangster gila mak kau," Beto Kusyairy berpaling dan pandang aku.

Aku sambung, sambil jalan dan duduk sebelah kiri dia. "Mak kau siap sound aku kaw-kaw punya, hahaha. Dia kata kalau kita buat lagi, dia ikat kita dekat pokok mangga besar depan rumah kau tu. Alah, zaman sekolah kan. Kita pun nak sangat lepak dengan Boy sejak dia pindah sana."

Banyak yang aku, Zahiril Adzim dan Beto Kusyairy bualkan --- macam-macam. Cerita pasal Boy, kampus, cinta-tak-kesampaian ayah aku dan mak cik kantin sekolah lama, Sharifah Amani, awek-awek tempat kerja Zahiril Adzim, skandal tokey warung teh ais tadi --- semuanya.

Malam mengganti dan Sharifah Amani bawakan dinner untuk kami. Lepas hantar makanan, dia terus balik. Esok pagi ada kelas ballet katanya, jadi kena tidur awal. Aku kenyang sampai terbaring, masih lagi dengarkan bebelan Zahiril Adzim yang pantang diajak berbual. Malam sudah lama menyelusuri langit, Beto Kusyairy sekali-sekala membetulkan posisi beg sebagai alas kepala, dan kembali berbaring.

Aku keluar untuk menjamah angin malam di tepi parit, bawah jambatan ini. Sneakers aku cabut kedua belah, dan diletak di tepi. Aku menongkat badan ke belakang dan julurkan kaki ke bawah parit. Air sejuk menikam-nikam kulit tapak kaki, aku dapat rasa. Mengalir perlahan dari punca air atas bukit berhampiran. Kaki aku gerakkan, sepak-sepak air dan pasir mendap. Tiba-tiba aku terasa sesuatu, keras, berkeping-keping, pada kaki. Aku jenguk ke parit. Sekeping benda keras itu aku sentuh, dan letak ke tapak tangan. Aku senyum panjang.

"Weh, bangun kejap." aku renjis air parit ke muka Zahiril Adzim yang ketiduran dan aku tunjuk kepingan keras yang aku jumpa tadi. Dia terkebil-kebil buka mata. "Kenal benda ni?"

"Eh ni guitar pick yang mak aku buang dulu! Mana kau dapat?"

Aku cuma tunjuk parit yang tak jauh itu, kemudian senyum dan ambil posisi paling nikmat untuk tidur --- meninggalkan dia yang berkerut dahi dan aku tahu dia nak tanya aku macam-macam. Beto Kusyairy sudah lama hanyut dalam bahtera mimpi, sementara menunggu tengah malam untuk Supersaver lagi bersama Sharifah Amani. Aku biarkan malam bersulam bunyi cengkerik menemankan Zahiril Adzim yang berlari-lari ke parit untuk mencari 59 lagi guitar pick yang hilang.

Aku tak peduli, yang aku tahu --- esok aku akan jumpa apek kedai gambar dan minum teh ais lagi.





p/ss: In case lu lupa, gua kasitau sekarang: ini mimpi gua je. Bukan betul pun.


No comments:

Post a Comment